Jak przebiega proces docierania i szlifowania zaworów?

Oczywiście odbywa się to na zdemontowanej głowicy cylindra. Po wymontowaniu zaworów nie należy ich mieszać, dlatego najlepiej od razu je oznaczyć. Po demontażu, gniazda i zawory muszą być dokładnie oczyszczone z nagaru, umyte i sprawdzone pod kątem ewentualnych uszkodzeń. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń lub wygięcia zaworu, najlepiej jest go natychmiast wymienić.

Nowe zawory na pewno będą wymagały szlifowania zaworów i docierania, aby zapewnić szczelność. Szlifowanie zaworów jest przydatne także w siedzeniach

Szlifowanie zaworów, skosów i gniazd

Zawory, skosy i gniazda są szlifowane na specjalnych maszynach – nie można tego robić ręcznie, ponieważ kąt musi być dokładnie określony. Maszyny szlifują zawory o średnicy trzpienia do 18 milimetrów i są przeznaczone do stosowania w warsztatach samochodowych i stacjach obsługi. Zasada działania jest bardzo prosta – zawór umieszcza się na cokołach łożyskowych i dociska do ogranicznika na lejku, który jest wysuwany odpowiednio do długości zaworu. Wrzeciono zaworu jest dociskane do cokołów łożysk przez obrót wałka wokół jego osi poziomej. Samo szlifowanie zaworów odbywa się za pomocą ściernicy.

Dobre przeszlifowanie skosów zaworów i gniazd powinno całkowicie przywrócić powierzchnię zaworów. Jeśli kontrola głowicy zaworu wykaże nawet niewielkie zużycie, ślady przypalenia, zapadnięcia lub inne uszkodzenia, należy je naprawić. W przeciwnym razie szczelność komory spalania zostanie naruszona. 

Udostępnij: